Charms of Minamiboso (2) Okinoshima Island

沖ノ島

Okinoshima island is located at the southern tip of Tateyama Bay, and is connected to Boso peninsula with a sand bar. This uninhabited island is a natural forest typical of the area surrounded by both rocky and sandy beaches. It’s a popular spot for swimming and snorkeling. Its clear water and mild climate allow visitors to find colorful fish swimming around the coral. Okinoshima is known to be the northern limit for coral to grow. It’s hard to believe it’s just 2 hours away from Tokyo!

沖ノ島は館山湾の南端に位置し、房総半島と砂州でつながっています。この無人島は岩場と砂浜で囲まれたこの地域特有の自然林。海水浴やスノーケリングのスポットとして大変人気があります。水の透明度が高く、気候も温暖なため、珊瑚に泳ぐ色とりどりの魚を観察できます。沖ノ島は珊瑚生息の北限地としても知られているんですよ。東京からたったの二時間なんて、信じられないですね!

【こぼれ話】
娘が小さかったころには、我が家では海水浴と言えば沖ノ島でした。水の透明度も高く、砂州はかなり遠浅の場所もあって小さいこどもを泳がすのも安心だし、南房総の森の中を一瞬体験して島を横切れば、潮溜まりと貝殻のまざる砂浜で、ヤドカリを追いかけたり貝をひろったり。一度、市内のホームセンターでシュノーケル用のゴーグルを購入し、島の北側の岩場で水の中をのぞいてみました。ミニサイズでしたが、シマシマやきれいな青色の熱帯魚が見られて大興奮でした。
そんなすてきなところでしたから、今では多くの人が訪れるようになった、というのもムリはありませんが、そのために沖ノ島のよさが失われないように願っています。